Wie bij mode alleen maar denkt aan een slanke dame met een figuur om u tegen te zeggen, heeft het echt mis. De mensen met een maatje meer mogen namelijk absoluut niet vergeten worden en ook voor die groep mensen is het van belang om mooie kleding te kunnen kopen. Daarom bij deze een blog over design kleding voor grote maten.
Steeds meer erkenning
Design kleding grote maten, het wordt steeds bekender. Steeds meer designers ontfermen zich over de groep mensen die behoefte heeft aan een wat grotere maat en ook plussize modellen zie je steeds vaker. Een goede ontwikkeling, want niet iedereen kan het lichaam hebben van een topmodel. Dat hoeft ook helemaal niet. Er is niks mis met een wat grotere maat. Dat is ook wat Mart Visser vindt en daarom is het goed om hieronder kort stil te staan bij dit onderwerp.
Welkom in de wereld van Mart Visser
Mart Visser is een bekende modeontwerper en is van mening dat er ook design kleding grote maten moet zijn. Hij besteedt dan ook veel aandacht aan het ontwerpen van dergelijke kledij. Hiervoor heeft hij de zogenoemde “Maxi Collectie” uitgebracht. Het is voor hem van essentieel belang dat ook deze kleding perfect valt. Om dit te bereiken wordt er gekeken naar de pasvorm, de belijning en naar materiaalkeuze. Zelfvertrouwen is een belangrijke kernwaarde voor meneer en dit zelfvertrouwen probeert hij bij de mensen te wekken met behulp van zijn unieke designs. Of je nu een ontzettend smalle taille hebt of juist wat steviger bent gebouwd, de ontwerpen van meneer Visser zijn gefocust op beide categorieën en alles daar tussenin. De erkenning voor de grotere maten is er helaas niet altijd geweest. In de volgende alinea word je meegenomen in een stukje van de geschiedenis van mode.
Grotere maat? Een schande!
“Stoutwear”. Dat is hoe de kleding van iemand met een maatje meer vroeger werd genoemd. Dit soort kleding werd ook echt ondergeschikt gesteld aan alle andere kleding. De kleding werd eigenlijk alleen gemaakt omdat verkopers merkte dat ze er flink aan konden verdienen. Dit verdienmodel kwam tot stand door de afkeer van vollere vrouwen voor hun eigen lichaam, zo dachten de ontwerpers. De nadruk werd dan ook gelegd op het creëren van de illusie slanker te zijn dan iemand daadwerkelijk is.
Vroeger was het dus not done om wat voller te zijn. Vandaag de dag is dit gelukkig anders en langzaam maar zeker ontstaat er meer erkenning voor deze groep. Een positieve ontwikkeling.