Hoe ga jij om met stress?

0
197

Ieder persoon is verschillend, en zo is ook de manier waarop mensen met stress omgaan heel divers. Er zijn bijvoorbeeld personen die nauwelijks stress ervaren in hun leven. Zij staan zorgeloos op de wereld, raken niet snel in paniek en kunnen zorgen gemakkelijk van zich afschudden. Daar staat tegenover dat de meeste mensen toch regelmatig enige vorm van stress ervaren, van milde tot heftige. Waar voor de ene persoon een naderende deadline voor slapeloze nachten en zelfs lichamelijke klachten kan zorgen, is het voor de ander bijvoorbeeld een verhuizing die het stressniveau doet stijgen. Net als de mate waarin je stress ervaart en hoe gevoelig je hiervoor bent, is ook de manier waarop je ermee omgaat heel persoonlijk. Methodes die voor de een prima werken, doen bij de ander helemaal niks. Uiteindelijk is het zaak om iets te vinden dat bij jou past en voor jou werkt.

Niet iedereen is gelijk

Niet iedereen is ontvankelijk voor stress. Dat heeft voor een groot deel te maken met het karakter van een persoon, maar mogelijk kan ook de manier waarop iemands hersenen of zenuwstelsel werkt hier invloed op hebben. Je kunt er dus weinig aan doen als jij nu eenmaal sneller stress ervaart dan anderen, en je hier druk om maken helpt al helemaal niets. Het is beter om er iets aan proberen te doen.

Zorgen dat je minder snel stress ervaart is lastig. Zorgen dat je minder last hebt van de gevolgen ervan, of dat je lijf en je hoofd er beter mee om kunnen gaan al wat gemakkelijker. Hierbij kun je namelijk de hulp inschakelen van middelen die op dit gebied hun werkzaamheid bewezen hebben. Denk bijvoorbeeld aan CBD. Dit stofje wordt gewonnen uit de hennepplant, maar heeft niets met drugs te maken. CBD heeft een gunstige invloed op tal van processen in je lijf, en kan op deze manier ook de mate waarin je stress ervaart verminderen. CBD is veilig te gebruiken en bevat gegarandeerd geen THC, de stof waar hennep zo bekend om is geworden. Het supplement gebruik je naar eigen inzicht, dus het is even een kwestie van rustig opbouwen en zien welke dosering het beste voor jou werkt. Wil je meer informatie over CBD? Deze vind je hier: https://www.cibdol.com/cbd-encyclopedia/what-is-cbd.

Zorg voor de juiste omstandigheden

Alhoewel je stress lastig kan voorkomen, en het ook niet zomaar van je af kan schudden, is het wel goed om je leven zo in te richten dat de stress niet te snel de overhand kan nemen. Zorg voor voldoende ontspanning iedere dag, bijvoorbeeld door te sporten, wandelen of iets anders te doen waar je hoofd leeg van raakt. Probeer de dag altijd echt af te sluiten voor je naar bed gaat, zodat je hier echt kunt slapen en uitrusten, en niet urenlang ligt te piekeren. Het kan lastig zijn om de stress los te laten, maar door bewust ontspanning te zoeken op vaste momenten, leer je er vaak wel beter mee omgaan.