Voor mijn werk heb ik veel contact met onze klanten. Ik werk voor een bedrijf wat voornamelijk in Nederland actief is, maar we zijn onze afzetmarkt aan het uitbreiden, waardoor er zich ook steeds meer klanten uit het buitenland aandienen. Dat is natuurlijk mooi nieuws, want dat betekent dat de inspanningen effect beginnen te sorteren. Aangezien ik het eerste aanspreekpunt ben bij vragen over onze producten en dienstverlening, moet ik mijn talen weer een beetje afstoffen.

Expert in talen

Ik vind het alleen maar leuk, want het maakt het werk meer divers. Laatst had ik contact met een Duitse mevrouw die meer wilde weten over een van onze producten en ze was erg opgelucht dat ik haar in het Duits te woord kon staan. Ik ben dan wel erg blij met een gratis online woordenboek, want soms moet ik wel even nadenken over een woord. Door de mogelijkheid van online vertalen duits kon ik tijdens het gesprek in een paar seconden de woorden vinden die ik zocht. De dankbaarheid van een klant maakt mijn dag dan. Ook als ik per e-mail in andere talen correspondeer, raadpleeg ik regelmatig vandale.nl. In talen de expert waar ik op vertrouw. Bij twijfel is er niets fijner dan even snel de spelling te kunnen checken van een bepaald woord. En het is een gratis service, dus dat maakt het helemaal ideaal. De meeste vragen die ik krijg, worden gesteld per e-mail. Toch vind ik het leuk als er een klant belt. Dan krijg je er een beeld van voor wie je het doet. Het type consument dat het prettiger vindt om iemand te kunnen spreken in plaats van afhankelijk te zijn van mailen, blijft bestaan. Ik ben zelf ook zo.

Gedigitaliseerde wereld

De wereld kan dan steeds verder digitaliseren, toch blijft de waarde van persoonlijk contact even groot voor mij als voorheen. Als ik zie dat ik bij een bedrijf alleen maar vragen kan stellen via digitale kanalen, besluit ik het product daar niet af te nemen. Het geeft mij een gevoel van vertrouwen dat ik iemand te spreken kan krijgen in het geval ik een vraag heb. Vaak maak ik er niet eens gebruik van, maar de mogelijkheid ertoe wil ik wel achter de hand hebben. Natuurlijk vind ik het zelf ook erg handig dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen alle relevante informatie voor klanten op de website te zetten, zodat je zelf snel een antwoord kan vinden op een vraag die je hebt. Dat scheelt niet alleen het bedrijf, maar ook de klant tijd. Maar ik vind het wel belangrijk dat het bedrijf zich niet compleet verschuilt achter geautomatiseerde systemen. Een bedrijf moet wel een gezicht en stem hebben die je kan zien en horen. In welke taal dat ook is.